Waarom je misschien toch moet beginnen met vloggen

Er wordt al een paar jaar geroepen dat videomarketing de toekomst heeft. Nou vindt de gemiddelde Nederlander het vreselijk om zichzelf terug te zien op beeld, dus ik vermoed dat 9 op de 10 ondernemers niet heel blij zijn met deze trend …

Uit onze comfortzone

Opvallen op social media

Wat je al niet doet om je foto op te laten vallen 😉

Het begon met social media. Om het ‘social’ te houden, moeten we uit onze comfortzone en onszelf op beeld vastleggen. Foto’s van de mensen achter het bedrijf doen het op social media immers heel goed en dus maken we massaal foto’s. Terwijl je aan het werk bent, een presentatie geeft, selfies met klanten, leuke foto’s van bedrijfsuitjes, van collega’s; noem het maar op.

Sommige bedrijven slaan hier totaal in door waardoor er alleen maar persoonlijke foto’s gedeeld worden. Dat is ook weer niet de bedoeling, er moet ook waardevolle content gedeeld worden. Als je 20% van je content vult met persoonlijke foto’s en 80% waardevolle content deelt, heb je een mooie verhouding om je volgers geboeid te houden.

Vloggen = videobloggen

Die foto’s, dat is één ding. Je haar goed doen, even lachen, foto maken en weer door.

Maar dan vloggen. Dat is toch wel weer een ander verhaal.

Vloggen staat voor videobloggen en is een onderdeel van videomarketing. Een vlog kan een filmpje zijn waarin je je kijkers laat zien wat je die dag / week meegemaakt hebt, maar het kan ook een filmpje zijn waarin je een tutorial geeft, een rondleiding door je bedrijf geeft of waarin je iemand interviewt.

Het fijne van een vlog vind ik dat het niet allemaal perfect hoeft te zijn. Ook hier komt dat persoonlijke aspect weer om de hoek kijken. We zijn allemaal maar gewoon mensen en in een vlog mag je dat ook best laten zien. Dus als je een keer niet helemaal uit je woorden komt of er iets mis gaat, is dat helemaal niet erg. En als je het wel erg vindt, kun je het er natuurlijk gewoon uitknippen 🙂

Waarom zou je beginnen met vloggen?

Je moet niets. Je moet dus ook niet vloggen. Maar als je het aandurft en er tijd voor vrij kunt en wilt maken, zijn dit vijf redenen om te beginnen met vloggen:

  1. Facebook ♥ video
    Video’s worden op Facebook goed bekeken. De truc is wel om je video rechtstreeks te uploaden op Facebook en niet eerst op YouTube te plaatsen en dan te delen op Facebook. Je zou denken dat dat geen verschil maakt, maar dat is wel zo. Facebook wil graag dat je op Facebook blijft. Als je op een YouTube filmpje klikt, verlaat je de Facebook omgeving. Daarom krijgen filmpjes die naar Facebook geüpload worden meer bereik, omdat je kijkers binnen de Facebook omgeving blijven. Als ik de twee vlogs bekijk die ik naar Facebook geüpload heb, zie ik dat het bereik daarvan gemiddeld X zo groot is dan van een normale post.
  2. Content in meerdere vormen
    Iedereen heeft zijn eigen voorkeur om content tot zich te nemen. De een geeft voorkeur aan het lezen van een blog, de ander kijkt en luistert liever naar een vlog en de volgende luistert liever naar een podcasts. Als je je content op verschillende manieren aanbiedt, kun je meer mensen bereiken. Maar eerlijk is eerlijk, dit kost ook meer tijd. Ik kies er daarom nu voor om blogs en vlogs af te wisselen i.p.v. elk stukje content zowel een blog als een vlog maken. Ook bij mij zitten er maar 24 uur in een dag en dat is eigenlijk al te weinig.
  3. Makkelijk
    Sommige dingen zijn in een vlog veel makkelijker uit te leggen. Stel dat je een beauty expert bent, dan is het veel makkelijker om in een vlog te laten zien hoe je mascara aan moet brengen dan dat je dat moet gaan beschrijven.
  4. Zichtbaarheid
    Doordat jij of een van je medewerkers zelf regelmatig in beeld is, geef je je bedrijf een gezicht. Potentiële klanten leren je kennen en bouwen een band met je op. Dit verlaagt de drempel om contact met je op te nemen.
  5. Vindbaarheid
    Ondanks dat je je vlogs beter rechtstreeks naar Facebook kunt uploaden, kun je ze natuurlijk ook nog naar YouTube uploaden. Na Google is YouTube de grootste zoekmachine. Als je daar aanwezig bent, heb je weer een nieuw kanaal waar potentiële klanten je kunnen vinden (en vice versa). Daarnaast bevorderen video’s je SEO.

Hoe begin je met vloggen?

Ik roep regelmatig tegen klanten dat ze filmpjes moeten gaan maken waarin ze hun waardevolle content delen of een inkijkje in het bedrijf geven. En tja, als je dat tegen klanten zegt, moet je het zelf ook doen hè? Daarom ben ik een paar weken geleden op onderzoek uitgegaan wat ik nou allemaal nodig heb om te beginnen met vloggen.

Omdat ik niet gelijk een fotocamera wilde kopen, ben ik begonnen met mijn iPhone. Meerdere ‘goeroes’ roepen dat je prima kunt vloggen met je smartphone dus let’s give it a try. Ik kocht een microfoon die ik op mijn iPhone aan kon sluiten om het geluid te verbeteren, een soort externe harde schijf om meer ruimte op mijn iPhone te creëren en een selfiestick die ik om kon toveren tot statief. En nee dit zijn geen affiliate linkjes, ik wil je gewoon wat tijd besparen met zoeken 🙂

Beginnen met vloggen met je smartphone

Problemen als je gaat beginnen met vloggen met je smartphone

Allemaal erg leuk verzonnen, maar ik vond het toch een hoop gedoe. De grootste problemen waar ik tegen aan liep:

  • De batterij van mijn iPhone gaat vrij snel leeg als ik aan het filmen ben. Als je telefoon halverwege een filmpje uitvalt, is dat niet tof. Dat je dan dus ook niet meer bereikbaar bent voor klanten, is ook niet handig. Als je thuis of op kantoor filmt, is het dus aan te raden je telefoon aan de oplader te leggen terwijl je filmt (als dat kan). Als je onderweg bent, is het slim om een opgeladen powerbank mee te nemen.
  • De filmpjes worden eerst op je iPhone opgeslagen voordat je ze naar de externe harde schijf kunt verplaatsen, dus je hebt toch altijd genoeg ruimte op je iPhone nodig. En laat ruimte nou net iets zijn waar ik altijd een gebrek aan heb op mijn iPhone.
  • Ik heb mijn iPhone een keer laten vallen. Mijn scherm was kapot. Ik heb inmiddels een nieuw scherm, maar mijn camera heeft volgens mij ook schade opgelopen, want de kleuren zijn niet meer zo scherp en er lijkt een soort witte waas over mijn beelden te hangen.

Filmen met een fotocamera is toch fijner

Na twee filmpjes was ik er al klaar mee en heb ik toch een fotocamera gekocht. Ik moet zeggen dat ik daar nogal makkelijk in ben. Als ik ergens gefrustreerd door raak en het is op te lossen door een (kleine) investering te doen, dan doe ik dat.

Het was een hele zoektocht, omdat de keuze reuze is. Ik heb meerdere artikelen gelezen en uiteindelijk heb ik, ook op aanraden van Amanda Rijff die echt supertoffe vlogs maakt, gekozen voor een Sony CyberShot DSC-HX90. Het meest prettige aan deze camera is dat het een kantelbaar scherm heeft, waardoor je dus precies kunt zien hoe je in beeld komt. Je bent dus eigenlijk je eigen publiek waar je tegen kunt praten ?

Straks ga je het nog leuk vinden …

De eerste keer dat ik een filmpje opnam, vond ik vreselijk. Maar na een take of 6 begon ik het stiekem toch wel een beetje leuk te vinden en was ik erop gebrand om er echt iets van te maken. Bij het tweede filmpjes dat ik opnam, had ik er echt lol in.

Maar no worries, ik voel me ook af en toe wel een beetje voor gek staan hoor, als ik met zo’n camera op een selfiestick, al pratend tegen een beeldscherm door een bedrijf of stad heen loop …

Moraal van het verhaal: vloggen is een prima manier om waardevolle content te delen en je volgers een inkijkje in je bedrijf te geven. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Filmen met een fotocamera heeft minder nadelen dan filmen met een smartphone. Als je wilt beginnen met vloggen, heb je eigenlijk alleen een goede camera nodig,. Verder ‘moet’ je het gewoon doen!

Benieuwd hoe wij het er van af brengen? Check onze vlogs!