Privacyverklaring bescherming persoonsgegevens

Privacyverklaring + overige acties n.a.v. AVG

Vorige week publiceerden we een blog over de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming die vanaf 25 mei 2018 actief is. In het blog legden we uit welke invloed deze nieuwe wet op jouw website en e-mailmarketing heeft. Dat het een belangrijk onderwerp is, blijkt wel uit het feit dat het blog inmiddels bijna 1200 keer gelezen is en dat lezers gemiddeld 6,5 minuut op de pagina bleven (meten = weten :-D).

Buiten het feit dat we enorm trots op deze stats zijn, vinden we het vooral fijn dat we al zoveel mensen hebben kunnen informeren over de consequenties van de AVG. En daar gaan we graag mee door. Daarom in dit blog een update / aanvulling van de stappen die wij inmiddels genomen hebben.

Vragen beantwoord over de AVG

We hebben best wat mails binnengekregen en iedereen had eigenlijk dezelfde vraag: heb ik ook een privacyverklaring nodig? Als je op je website op geen enkele manier persoonsgegevens verzamelt, heb je geen privacyverklaring nodig. Maar let op.

  • Heb je Google Analytics aanstaan en verzamel je demografische en geografische gegevens?
  • Heb je een contactformulier?
  • Heb je een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief?
  • Heb je een formulier om een reservering / aankoop / aanvraag te doen?
  • Gebruik je de optie site tracking in Active Campaign?

Als je op één of meerdere van bovenstaande vragen ‘ja’ hebt geantwoord dan heb je een privacyverklaring nodig. Het gaat er in de AVG namelijk om dat je mensen informeert. Over waarom je de gegevens vraagt, waar je ze bewaart,  waar je ze voor gebruikt, met wie je ze deelt en hoe mensen hun gegevens kunnen laten verwijderen.

Dus ook als je de persoonsgegevens die je via een contactformulier verder nergens opslaat, moet je dat vermelden. En eigenlijk gebruik je die gegevens natuurlijk wel, je mailt die persoon (als het goed is) immers terug. En misschien sla je de gegevens ook nog wel op in een CRM systeem omdat de zender een prospect is.

Privacyverklaring laten schrijven

We hebben Charlotte’s Law ingeschakeld om een privacyverklaring te laten schrijven. Die hadden we überhaupt nog niet, dus het werd hoog tijd. Na een soort mini-kruisverhoor-per-Word-document hadden we binnen een paar dagen de verklaring binnen. De vragen die gesteld werden, waren best even pittig. Weet jij bijvoorbeeld waar de server staat waar jouw e-mailmarketingsysteem op draait? Wij inmiddels wel 🙂 Het beantwoorden van de vragen hielp ons om de AVG nog beter te begrijpen.

Denk nu niet hé, dat is handig. Die meiden hebben betaald voor een jurist om een privacyverklaring te laten schrijven, die kopieer ik en gebruik ik ook. Slecht idee. Ten eerste zit er auteursrecht op en ten tweede is de kans zeer klein dat jouw website exact dezelfde cookies gebruikt als die van ons. Gewoon niet doen dus.

Ghostery extensie geïnstalleerd

Om een goede privacyverklaring op te kunnen stellen, moet je weten welke cookies je website plaatst. Je kunt daar eenvoudig achter komen door in Chrome de extensie Ghostery te installeren. Elke cookie moet gemeld worden in je privacyverklaring.

Als de extensie geïnstalleerd is, krijg je rechts boven aan een geestje te zien. Deze laat vanaf nu op elke website die je bezoekt, zien hoeveel cookies er geplaatst worden en in welke categorie ze vallen (reclame, site-analyse of social media). Enorm handig om je eigen site mee te monitoren, maar ook fijn om te zien waar andere sites je allemaal aan blootstellen. Via Ghostery kun je ook per cookie aangeven of je deze wilt vertrouwen, beperken of blokkeren.

Met ghostery extensie cookies achterhalen voor privacyverklaring

Disqus plugin verwijderd op website

Door de analyses van Ghostery goed onder de loop te nemen, ontdekten we dat er op bij onze blogs veel meer cookies gebruikt werden van op onze pagina’s. Allemaal reclame cookies die ons niet bekend voorkwamen. Daar schrokken we wel even van. Alleen omdat we nu intensief met de AVG bezig zijn, hebben we dit ontdekt. Moet je je eens bedenken hoeveel website eigenaren er zijn die tools gebruiken die cookies plaatsen waar de website eigenaar geen weet van heeft. Het is dus niet alleen belangrijk dat bezoekers van websites zich er bewust van zijn wat er met hun gegevens gebeurt, het is ook van belang dat website eigenaren achterhalen wat hun website precies doet.

Om te achterhalen waar de reclame cookies vandaan kwamen, zijn we gaan kijken welke verschillen er tussen een blog en een pagina zijn.

Bij een blogbericht hebben we helemaal onderaan een balk staan die laat zien hoeveel tijd het kost om een blog te lezen, hoe ver je bent en die buttons toont om het blog te delen. De plugin die we hiervoor gebruiken, hebben we eerst uitgeschakeld. De reclame cookies werden toen nog steeds gebruikt, dus hebben we de plugin weer ingeschakeld.

Onder elk blog kun je ook reageren. Daar gebruiken we de plugin Disqus voor. Deze plugin zorgt ervoor dat het reactieformulier er iets netter uit ziet en dat je automatisch een melding krijgt als er een nieuwe reactie is. We vinden dat handig, omdat een lezer anders zelf terug moet komen om te controleren of wij al gereageerd hebben op zijn/haar opmerking. Toen we de plugin Disqus uitschakelden, waren de reclame cookies ook verdwenen. Ah, gevonden! Dat betekende dus gelijk het einde van deze plugin op onze website.

Door het uitschakelen van de plugin, zijn we nu weer even teruggevallen op de standaard reactie mogelijkheid van WordPress. We gaan wel nog een andere plugin gebruiken (die geen cookies plaatst!) zodat je een melding krijgt bij een nieuwe reactie.

Bijkomend voordeel

Een bijkomend voordeel van het verwijderen van de Disqus plugin is dat de website er sneller door is geworden. Op onderstaand screenshot zie je de prestatie van een blogbericht met de Disqus plugin nog geactiveerd.

Performance met Disqus plugin AVG

Nadat we de plugin gedeactiveerd hadden, zagen de resultaten er aanzienlijk beter uit:

Snellere site door houden aan privacyverklaring

Het blogbericht laadt sneller, er hoeven minder kB’s geladen te worden en het aantal request is met 73,5% (!) gedaald. En voor de pietlut: ja, het kan nog sneller, maar daar gaat het in dit blog nu even niet over 😉

Nog te doen

Wat we nog niet gedaan hebben, is onze contact-, offerte- en opt-in-formulieren voorbereiden op de AVG. Daar moeten nog checkboxes bijkomen waarin bezoekers expliciet toestemming geven om hun gegevens te gebruiken. We zijn nog aan het uitzoeken wat we daar precies bij moeten vermelden. Daar volgt dus nog een update over.

Wat we ook nog aan het uitzoeken zijn, is hoe het nu met de cookiewet is. We hebben op onze website een balk staan waarin we zeggen dat we er van uit gaan dat een bezoeker akkoord gaat met onze cookies als ze de website verder bezoeken. Net zoals vele andere websites. Maar eigenlijk voldoet dat niet helemaal aan de wet. Is een cookiemuur dan de enige oplossing? Ook daar volgt nog een update over.

Heb jij al actie ondernemen om te voldoen aan de AVG?

>> Op de hoogte blijven van onze acties en alle ontwikkelingen omtrent de AVG? Laat hier je gegevens achter!

avg bescherming gegeven

Wat de nieuwe wet AVG concreet voor jou betekent

Op 25 mei 2016 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden als opvolger van de Wet bescherming persoonsgegevens. Iedereen die persoonsgegevens verwerkt, heeft twee jaar de tijd gekregen om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. Dat betekent, wil je een (flinke) boete voorkomen, dat je je vanaf 25 mei 2018 aan de AVG moet houden. We snappen dat deze introductie misschien niet uitnodigt om door te lezen, maar doe het toch maar, want de kans is zeer groot dat ook jij persoonsgegevens verwerkt.

avg bescherming gegeven

Waarom de AVG?

Oké, even in het kort. We hebben deze nieuwe wet te danken aan het feit dat alle persoonsgegevens in Europese lidstaten gestandaardiseerd worden. ‘Persoonsgegevens’ klinkt alsof het om geheime informatie gaat, maar een naam en e-mailadres zijn ook al persoonsgegevens.

Het doel van de AVG is vooral om burgers en hun gegevens beter te beschermen tegen ongevraagde reclame en spam. Hé, dat klinkt eigenlijk best goed! Want als we ergens een hekel aan hebben, dan is het wel aan ongevraagde e-mailnieuwsbrieven.

Wat betekent de AVG voor jou?

Maar wat betekent de AVG nu concreet voor jou? Goede vraag. Ik heb de wet zelf niet doorgenomen, maar wel een hoop artikelen over dit onderwerp gelezen. In mijn verhaal komen niet alle punten uit de wet naar voren. Ik probeer me te beperken tot de punten waar jij actie op moet ondernemen om te zorgen dat je aan de wet voldoet. Deze punten hebben betrekking op je website, e-mailmarketing en social advertising.

Dit is wat je voor 25 mei 2018 te doen hebt om aan de AVG te voldoen

Houd er rekening mee dat dit mijn interpretatie is van wat ik gelezen heb en dat ik geen rechten heb gestudeerd. Als je dus echt 100% zeker wilt zijn dat je website en e-mailmarketing aan alle eisen voldoen, schakel dan een advocaat in. Aan het einde van deze blog, drop ik de naam van een topper op dit gebied.

1. Schrijf een nieuwe privacyverklaring

In een privacyverklaring leg je aan de bezoekers van je website uit welke gegevens je verzamelt en wat je daar mee doet. Je privacyverklaring moet beknopt zijn en iedereen moet het kunnen begrijpen. Onze tip: schrijf je privacyverklaring zelf en laat hem daarna door een advocaat controleren. Zorg dat deze 11 punten in je verklaring terugkomen.

2. Controleer je opt-in formulieren

Het verzenden van commerciële e-mails mag alleen naar contacten waar je óf expliciet toestemming van krijgt óf waar je een betaalrelatie mee hebt. Je mag alleen commerciële e-mails sturen die betrekking hebben op de dienst die bij je afgenomen is. Daarnaast moet je ook vermelden hoe vaak iemand mails kan verwachten. Dit laatste staat in de Telecommunicatiewet en daar verandert niets aan.

Wat betekent dit? Dat het niet toegestaan is om bij een formulier standaard het vinkje aan te zetten bij de vraag of de inzender ook een nieuwsbrief wil ontvangen. Dat is geen expliciete toestemming. Je kunt de vraag dus wel stellen, maar het vakje mag nog niet aangevinkt zijn. Pas als de inzender dat zelf aanvinkt, wordt er expliciet toestemming gegeven. Een voorbeeld van een goede zin is “Ja, ik wil graag 1-2 keer per maand tips over online marketing per e-mail ontvangen”. Je kunt het natuurlijk nog iets aantrekkelijker schrijver, maar vermeld in ieder geval wat de persoon ontvangt en hoe vaak.

De nieuwe AVG betekent ook dat je bezoekers die een gratis weggever downloaden niet zomaar op je nieuwsbrieflijst mag zetten. Ze downloaden immers een gratis weggever, maar geven niet expliciet toestemming voor het ontvangen van commerciële e-mails. Ook bij je gratis weggever zul je dus aan moeten geven dat ze na het downloaden van de gratis weggever ook 1-2 keer per maand mail van je zullen ontvangen over een specifiek onderwerp.

3. Schoon je e-maillijsten op

Je moet aan kunnen tonen hoe je aan een e-mailadres gekomen bent. Dat geldt niet alleen voor de e-mailadressen die je vanaf 25 mei 2018 verzamelt, maar ook voor alle e-mailadressen die je al hebt. Staat dit niet duidelijk in jouw e-mailmarketingsysteem? Dan zul je een mailing naar al je adressen moeten verzenden met de vraag of ze expliciet toestemming willen geven om mails te ontvangen.

Niet leuk, I know. De kans dat je flink wat inschrijvers gaat verliezen, is groot. Maar als je je aan de wet wilt houden, is het wel nodig. En eerlijk is eerlijk: het af en toe opschonen van je lijst kan sowieso geen kwaad. Hierdoor blijven alleen de lezers over die echt betrokken en geïnteresseerd zijn.

Opt-in gegevens Mailchimp AVG-proof

In Mailchimp kun je zien met welk e-mailadres iemand zich ingeschreven heeft en op welke datum en welk tijdstip ze dat hebben gedaan. De signup source staat meestal op ‘unknown’. Om aan de AVG te voldoen, moet je weten via welke opt-in iemand binnengekomen is. Als je op je website opt-in formulier van Mailchimp hebt staan, kun je met behulp van een verborgen veld toevoegen welk formulier er gebruikt is.

Opt-in gegeven Active Campaign AVG-proof

In Active Campaign kun je ook zien hoe iemand op je lijst gekomen is. Als je naar Contacts gaat en op de naam van een contactpersoon klikt, krijg je rechts de recente activiteiten te zien. Scroll helemaal naar beneden om te ontdekken via welke opt-in en wanneer toestemming gegeven heeft.

Reactivatie campagne

Reactivatie campagne, re-permission campaign, hoe je het ook noemt, het komt op hetzelfde neer: aan al je contacten toestemming vragen om hun gegevens te bewaren en in de toekomst te gebruiken. Omdat ze expliciet toestemming moeten geven, kom je er niet mee weg om te zeggen “Als je je niet uitschrijft voor deze mail, ga ik er van uit dat je onze e-mailt wilt blijven ontvangen”. Ten eerste kun je niet bewijzen dat ze de mail gelezen hebben en zich bewust niet hebben uitgeschreven. Ten tweede hebben ze geen expliciete toestemming gegeven. Expliciet is het sleutelwoord.

Aanpak re-permission campagne in Active Campaign

Hoe kun je zo’n campagne nou aanmaken? Wij gebruiken zelf Active Campaign voor onze e-mailmarketing. 2/3 van onze contacten heeft een tag. Door die tag weten we hoe ze in ons systeem terechtgekomen zijn. De meesten zijn klant of hebben ons gratis e-book gedownload. Maar bij 1/3 van de contacten staat geen tag. Dat komt doordat we voorheen Mailchimp gebruikten. We hebben de contacten uit Mailchimp overgezet in Active Campaign, maar ze hebben toen niet allemaal een tag gekregen. Deze inschrijvingen moeten we dus reactiveren.

De inschrijvingen met de tag “e-book” zijn ook twijfelachtig, want we hebben bij de gratis download niet altijd heel duidelijk vermeld dat de inschrijvers ook mails van ons zouden krijgen. Dus om het echt netjes te doen, moeten we die mensen ook een mail sturen.

We maken een nieuwe lijst waar we alle contacten opzetten van wie we expliciet toestemming hebben of met wie we een betaalrelatie hebben. De mensen zonder tag of met de tag “e-book” sturen we een e-mail met daarin de vraag of we hun gegevens mogen bewaren zodat we mails kunnen blijven sturen. In de mail plaatsen we een button die naar een bedankpagina op onze website linkt. Iedereen die op de button klikt, komt op de nieuwe lijst terecht. Vervolgens gaan we de nieuwe lijst gebruiken voor onze mailings zodat we zeker weten dat we van iedereen expliciete toestemming hebben.

4. Controleer je e-mails

Lezers moeten zich altijd kunnen uitschrijven voor je commerciële mailings. Zorg dat er in al je commerciële mails een duidelijke afmeldlink staat. Controleer vanaf welk e-mailadres de mails verzonden worden. Het moet duidelijk zijn van wie de mails komen; een no-reply adres mag dus niet.

5. Controleer je Facebook advertentie doelgroepen

Heb je op Facebook retargeting advertenties draaien op basis van een e-mailadres? Dan moet je ook daar expliciet toestemming voor vragen. Je deelt immers persoonsgegevens (e-mailadres) met een 3e partij, Facebook. Het wordt wat veel om dit allemaal bij een opt-in formulier te vermelden. Je kunt het daarom ook in je privacyverklaring melden en daar vanuit je opt-in formulier naar verwijzen.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijk overigens, dat veel grote bedrijven persoonsgegevens met Facebook delen zonder dat ze daar expliciet toestemming voor hebben gevraagd. Hiermee overtreden ze massaal de Wet bescherming persoonsgegevens. Een aantal van die bedrijven zijn er mee gestopt, nadat de Consumentenbond hen er op aangesproken had.

Aan de slag

Ik begrijp volledig dat dit ingewikkelde materie is (het heeft me zo’n 5 uur gekost om me in te lezen en dit blog te schrijven), maar het is wel iets waar je mee aan de slag moet. Net doen alsof je nergens van weet, denken dat het alleen voor anderen geldt of dat jij alles vast wel op orde hebt, is struisvogelgedrag. Je vindt het zelf niet fijn als jouw gegevens ongevraagd gebruikt worden, dus doe dat ook niet met de gegevens van je klanten/bezoekers. Bijt je er een keer in vast en zorg dat je alles voor 25 mei 2018 geregeld hebt.

Wil jij een begrijpelijke privacyverklaring die aan alle eisen voldoet? Dan raden wij je aan om contact op te nemen met Charlotte’s Law. Voor € 372 ex BTW stellen zij de perfecte privacyverklaring voor je op. En nee, we hebben geen affiliate link, we hebben geen deal, we verdienen hier op geen enkele manier geld aan. We willen alleen het beste voor jou en in dit geval is dat Charlotte.

>> Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent de AVG? Laat hier je gegevens achter!

Waarom je beter niet zelf je website kunt maken

Een goede website is ontzettend belangrijk. Het is vaak het eerste wat een (potentiële) klant ziet wanneer hij of zij jou online opzoekt. Dit is de eerste indruk die je kunt achterlaten, dat moet natuurlijk een goede zijn. Met een duidelijke en overzichtelijke website weet de klant meteen wat hij of zij van jou kan verwachten. Zorg ervoor dat de klant meer van jou wil lezen, zodat ze je website goed bekijken en zelfs vaker bezoeken.

Een website maken kan erg lastig zijn wanneer je niet technisch bent aangelegd. Het is ontzettend belangrijk dat een website goed in elkaar steekt, zodat jouw website kwaliteit en professionaliteit uitstraalt. Het is daarom aan te raden om de nodige technische kennis te bezitten, of om het uit handen te geven.

3 Redenen waarom je beter niet zelf je website kunt bouwen

  1. Wanneer je niet thuis bent op het technische vlak, zul je veel moeten leren op het gebied van websites. Het kost veel tijd om je erin te verdiepen hoe het nu allemaal precies werkt, welke je beter kunt steken in jouw bedrijf zelf.
  2. Tools waar je zelf je website mee kunt bouwen, zien er vaak prima uit, maar zitten technisch minder goed in elkaar wat invloed heeft op de laadtijd van je website. Dit heeft weer invloed op de conversie van je website. Daarnaast heeft slechte techniek ook invloed op je SEO. Wanneer je een echt unieke website wilt, is dit lastig te realiseren met deze tools.
  3. We hadden het net over conversie en SEO, dat zijn ook aspecten die bij een goede website komen kijken. Het gaat verder dan alleen een mooie vormgeving. Het is belangrijk dat je website de juiste content bevat. Wanneer je hier zelf niet veel van weet, is het belangrijk om dit door een expert te laten nakijken.

5 Tips voor als je toch zelf je website wilt maken

  1. Gebruik een tool, CMS of template waardoor je website in ieder geval ook gelijk responsive is. De komende jaren zal het mobiele websitebezoek alleen maar toenemen. Een website die niet responsive is kan dus echt niet meer.
  2. Als je WordPress gebruikt, investeer in een thema. Er zijn heel veel gratis thema’s, maar de kwaliteit van een betaald thema is over het algemeen beter en je krijgt er support bij. Daarnaast kun je zo beter een unieke website creëren.
  3. Gebruik geen enorm menu met submenu’s en sub-submenu’s. Je menu wordt dan één groot doolhof voor je bezoeker. Houd het simpel en overzichtelijk. Heb je meer dan 6 à 7 menu-items? Kies dan voor twee menu’s. Gebruik korte woorden om je categorieën aan te tonen.
  4. Verklein foto’s voordat je ze uploadt. Grote foto’s vertragen je site enorm.
  5. Jij moet aan het einde van een pagina vertellen wat de bezoeker nu moet doen, zodat ze dat niet zelf hoeven te verzinnen. Dit doe je met een Call to Action button. Zorg dat de buttons opvallen door een kleur te gebruiken die complementair is aan je huisstijl. Je kunt het Adobe Color Wheel gebruiken om die kleur te vinden. Voorbeelden voor een Call to Action button: Neem nu contact met ons op! / Bel ons / Stuur een bericht / Like ons op social media / Mogen wij je bellen? / Vraag direct een offerte aan.

TIP: Wil je je eigen website bouwen en kun je wel wat hulp gebruiken? Maak een vliegende start met de online training Bouw je Eigen Website of boek een VIP-traject!

10 SEO tips voor de perfecte landingspagina

Hoe maak je een perfecte landingspagina?

In mijn vorige gastblog heb ik je uitgelegd wat nu precies een landingspagina is en waar je deze voor kunt gebruiken. In deze blogpost wil ik je een aantal tips geven over hoe je een perfecte landingspagina kunt maken.

Er zijn veel tips en technieken waarmee je je website hoger in de zoekresultaten kunt krijgen. Wanneer je hier net mee begint, is het soms lastig om uit de berg aan informatie de belangrijkste zaken te halen.

Wanneer je SEO ziet als een soort puzzel, dan snap je misschien beter dat je ervoor moet zorgen dat je eerst alle puzzelstukjes (zoals bijvoorbeeld inhoud, backlinks) compleet moet hebben voordat je ze met elkaar kunt laten samen werken.  Wanneer je je pagina’s niet op de juiste manier in elkaar zet, zijn al je SEO inspanningen voor niets geweest.

Denk ook niet dat er slechts een manier is die werkt. Wel zijn er een aantal vuistregels die je kans op succes aanzienlijk verhogen. Daarom geef ik je 10 belangrijke SEO tips voor de perfecte landingspagina.

1. Maak duidelijke URL’s

Zowel mensen als de zoekmachines stellen duidelijke en gestructureerde URL’s op prijs. Dit doe je door je te houden aan de volgende regels.

Gebruik keywords

Hoewel veel SEO specialisten menen dat de betekenis van keywords voor ranking resultaten minder belangrijk aan het worden is, is het gebruik van keywords nog altijd essentieel voor de perfecte landingspagina. Want hiermee wordt de CTR (doorklik ratio) van je pagina bepaald (verhouding van het aantal kliks ten opzichte van het aantal vertoningen). De CTR verschijnt ook in de zoekresultaten en blijkt van doorslaggevende betekenis bij de keuze, welke website te kiezen.

Een mooie bijkomstigheid is dat je je keywords in de anchortekst van je backlink krijgt wanneer anderen linken naar jouw pagina.

Houd URL’s leesbaar en vermijd speciale tekens

Gebruik alleen / om verschillende niveaus van elkaar te scheiden en gebruik – in plaats van een spatie in je URL (wanneer je een spatie gebruikt dan wordt die omgezet in “%20” wat de leesbaarheid niet ten goede komt). Vermijd dus waar mogelijk speciale tekens als &,%,$ en@.

Voorbeeld URL’s voor een website

http://voorbeeld.com/contact/
http://voorbeeld.com/over-ons/

Voorbeeld URL’s voor een webshop

http://voorbeeld.com/product-naam/
http://voorbeeld.com/categorie-naam/product-naam/

Heb je een WordPress website? Zorg er dan voor dat je permalinks niet op de standaard instellingen staan. Onze voorkeur gaat uit naar de optie ‘berichtnaam’. Blog je veel en maak je gebruik van categorieën? Dan kun je ook de aangepaste optie kiezen en /%category%/%postname%/ invullen.

Let op de lengte

Een URL zou rond de 50-60 tekens moeten zijn. Niet langer, maar ook niet veel korter. Wanneer de URL de titel van je blog bevat, probeer dan de stopwoorden eruit te halen (bijvoorbeeld en, maar, een, de, en anderen) zodat ze korter en beter leesbaar worden.

Probeer ook het aantal submenu’s in de URL te beperken. Waar de content zich bevindt, zou duidelijk moeten worden uit de menu structuur.

2. Gebruik een relevante titel met de juiste zoekterm

De titel tag is vanuit SEO oogpunt heel belangrijk. Hieraan kan de zoekmachine zien waar de pagina over gaat en de getagte content wordt regelmatig gebruikt in de omschrijving in de zoekresultaten.

Mocht je nog twijfelen aan de invloed op de zoekresultaten, kijk dan maar eens hoe Google dat zelf doet. Op de Adsense homepagina kun je mooi zien hoe Google de titel heeft geoptimaliseerd voor “online inkomsten generaliseren”.

Zet zoektermen vooraan

Hoe meer je je zoekterm vooraan in je titel zet, hoe relevanter zoekmachines denken dat je pagina is.

Gebruik je titel als advertentie

Zorg voor een pakkende titel, want dat is wat zoekers te zien krijgen in de organische zoekresultaten. Gebruik daarom bekende marketing trucs als: laagste prijs, schaarste, nieuwswaarde, top tien lijstjes etc.

3. Gebruik schema markup

Het gebruik van schema markup tags is nog geen ranking factor. Wel kan Google de gemarkeerde data gebruiken om een rich snippet weer te geven in de zoekresultaten en dit heeft weer grote invloed op je CTR. En hoe hoger je CTR, hoe beter je website zal ranken. De rich snippets kunnen afbeeldingen, scores en andere extra informatie bevatten.

De tags kunnen gebruikt worden voor verschillende type content zoals producten, recepten, reviews en gebeurtenissen. Afhankelijk van het soort content kun je diverse rich-snippet elements toevoegen zoals bijvoorbeeld kooktijd en voedingswaarde bij recepten.

Voor het gebruik van schema tags heb je wel wat extra vaardigheden nodig. Als je net komt kijken, kies dan voor een plugin (bijvoorbeeld all-in one schema.org rich snippets wanneer je website met WordPress is gebouwd) of gebruik Googles schema generator (gestructureerde Data markup helper). Wanneer je klaar bent kun je het resultaat bekijken met Googles Gestructureerde data testing tool.

4. Gebruik broodkruimelpaden

Een broodkruimelpad (Breadcrumbs) is een simpel menu van interne links die bovenaan de pagina staat, waaraan de lezer kan zien waar deze zich bevindt op de site. Dit komt de gebruikerservaring ten goede. Ook helpt het de zoekmachines beter te laten begrijpen waar je pagina overgaat. Een derde belangrijk argument is dat Google het broodkruimelpad in de zoekresultaten laat zien.

Met gestructureerde data markup kun je de verschillende onderdelen van je broodkruimelpad taggen. Hiermee help je de zoekmachines om de hiërarchie te doorgronden van je broodkruimelpad.

5. Installeer een zoekfunctie binnen je site

Bezoekers vinden het prettig wanneer je een zoekfunctie op je website hebt. Hiermee kunnen ze snel in de content zoeken. Dat gaat een stuk sneller dan alle pagina’s af scrollen. Een zoekveld is zeker vereist wanneer je meer dan 20 pagina’s hebt. Bovendien kun je de zoekfunctie naadloos laten aansluiten op Google Analytics. Hierdoor kun je precies zien wat de gebruiker aan zoektermen intypt om op jouw site te zoeken. Klik voor meer informatie over hoe je je zoekfunctie kunt linken aan Google Analytics.

Zoekfunctie verlaagt de bounce rate

Wanneer bezoekers niet direct hetgeen aantreffen waarnaar ze op zoek zijn, dan zullen ze doorgaans gauw weer teruggaan naar Google zoekresultatenlijst om verder te zoeken. Hiermee krijgt Google het signaal dat jouw pagina niet de juiste is voor de ingetypte query. Wanneer je echter een zoekfunctie hebt, dan zullen bezoekers eerder geneigd zijn nog wat langer op jouw website rond te neuzen tot ze misschien wel de benodigde informatie vinden.

Vindt nieuwe zoektermen en inspiratie voor nieuwe content

Door je te verdiepen in de zoektermen die bezoekers gebruiken, krijg je waarschijnlijk allerlei inspiratie voor nieuwe zoektermen en keywords waarop je wilt mikken. Want hetgeen dat ze intypen als interne zoekopdracht, gebruiken ze waarschijnlijk ook wanneer ze met Google zoeken. Ook krijg je een idee naar welke informatie men op zoek is en welke content je misschien nog zou kunnen maken om de interesse van de bezoekers vast te houden.

6. Zoektermen in de hoofd content

Zoals gezegd zal Google vooral kijken naar de keywords in de koppen, maar het is net zo goed van belang dat je de inhoud optimaliseert van de belangrijkste teksten. Daarbij kun je de volgende vuistregels gebruiken.

  • Zet de zoektermen waarvoor je gevonden wilt worden in de eerste 100-150 woorden van je artikel. Waarschijnlijk doe je dit al van nature. Maar er zijn ook mensen die eerst een lange inleiding schrijven en pas halverwege met de zoektermen op de proppen komen.
  • Gebruik synoniemen en verwante woorden voor de zoekterm. Wil je je pagina optimaliseren, zorg er dan voor dat je ook alle mogelijke andere omschrijvingen en synoniemen van je zoekterm opneemt in de tekst. Je optimaliseert dus niet voor één zoekterm maar voor een hele zoekwolk rond je zoekterm. Door telkens een ander woord of term te gebruiken bevorder je ook de leesbaarheid en voorkom je dat je tekst bol staat van die ene zoekterm. Dat komt niet natuurlijk over en zo denkt Google er ook over.

7. Maak gebruik van lange teksten van rond de 1000 woorden

Verschillende SEO studies hebben aangetoond dat lange teksten hoger ranken. Houd dus als vuistregel 1000 woorden aan wanneer je met een tekst Googles aandacht op bepaalde keywords wilt vestigen.

De lengte van de content hangt echter ook af van de niche waarin je je bevindt. Kijk dus eens bij artikelen die al wel hoog scoren op de keywords die je in gedachten hebt en stem daar de optimale tekstlengte op af.

8. Focus op “Boven de vouw” content

De term “boven de vouw’ komt eigenlijk uit de krantenwereld. Daar stopte men de meeste energie in het gedeelte van de krant dat “boven de vouw” zichtbaar was. In navolging hierop, focussen ook webdesigners en tekstschrijvers op het deel van de website dat de gebruiker moet uitnodigen om verder te scrollen.

Ook vanuit SEO oogpunt is er aandacht voor de kwaliteit van de inhoud en lay-out boven de vouw. Sinds Google’s page layout update worden websites namelijk afgestraft die daar te veel advertenties en te weinig inhoud hebben staan.

Dus ook al is jouw website grotendeels afhankelijk van advertentie-inkomsten, zorg er altijd voor dat er meer inhoud dan advertentie zichtbaar is in het zichtbare gedeelte.

9. Zorg voor uitgaande links, maar niet te veel

Met uitgaande links naar verwante sites geef je Google houvast met betrekking tot relevantie en het onderwerp van je website. Ook zorgen uitgaande links ervoor dat je website meer kwaliteit en vertrouwen uitstraalt. En hoewel je dit moeilijk in een ranking factor kan uitdrukken, zijn SEO specialisten op basis van hun ervaring van mening, dat dit wel degelijk helpt om hoger te eindigen in de zoekresultaten.

Vuistregel hierbij is dat je op elke 1000 woorden ongeveer 2-4 keer een externe link plaatst. Let er natuurlijk wel op dat je checkt naar wat voor site je linkt, want dat heeft zijn weerslag op je eigen imago. Gebruik bij voorkeur alleen autoritaire websites als Wikipedia en Google.

10. Opvallende Call to action

De laatste tip maar zeker niet de onbelangrijkste! Zorg op jouw landingspagina voor een duidelijk call to action. Een goede call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht en heeft een opvallende en afwijkende kleur. Biedt de bezoekers niet te veel (verschillende) call to actions, dit werkt alleen maar verwarrend en bemoeilijkt het keuzeproces. Ga voor één belangrijke call to action en plaats een eventuele 2e call to action op een manier die visueel minder opvalt.

Wanneer je deze 10 tips gebruikt bij het optimaliseren van je landingspagina zul je zien dat je resultaat gaat boeken!

Daniël Maltha is online marketeer en lid van ons powerteam. Met zijn bedrijf Webcare4all helpt hij bedrijven o.a. met zoekmachine optimalisatie en online adverteren. Voor Buro Staal beschrijft hij in een tweeluik wat landingspagina’s zijn en hoe je die in kunt zetten om je website beter gevonden te laten worden. In dit tweede deel legt Daniël uit waar je op qua SEO op moet letten om een perfecte landingspagina’s te maken.

Spam e-mails en rare telefoontjes over domeinnamen

Een van onze klanten heeft haar domeinnaam door ons laten registreren. Ze kreeg een mail waarvan ze niet zo goed wist wat ze er mee aan moest en dus vroeg ze het aan ons.

We weten allemaal dat spam mailtjes tegenwoordig net echt lijken. Denk maar aan de factuur die je van KPN krijgt, terwijl je daar helemaal geen abonnement hebt, of de mail van de ING bank, terwijl je daar helemaal geen rekening hebt lopen. Toch twijfel je even aan jezelf omdat de mails bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Dat is natuurlijk precies waar de spammer op uit zijn, want als je op een link in zo’n mail klikt, begint de ellende.

In de mail die onze klant kreeg, stond geen link, maar wel een vraag. Zie hieronder de inhoud van de mail. We hebben de specifieke domeinnaam vervangen door ‘domeinnaam’ uit privacy oogpunt.

(Please forward this to your CEO, because this is urgent. Thanks)

This is a formal email. We are the Domain Registration Service company in China. Here I have something to confirm with you. On July 24, 2017, we received an application from Jiarui Ltd requested "domeinnaam"as their internet keyword and China (CN) domain names (domeinnaam.cn, domeinnaam.com.cn, domeinnaam.net.cn, domeinnaam.org.cn). But after checking it, we find this name conflict with your company name or trademark. In order to deal with this matter better, it's necessary to send email to you and confirm whether this company is your distributor or business partner in China?

Best Regards,

Peter Liu | Service & Operations Manager

China Registry (Head Office) | 6012, Xingdi Building, No. 1698 Yishan Road, Shanghai 201103, China

Tel: +86-02164193517 | Fax: +86-02161918697 | Mob: +86-13816428671

Email: peter@chinaregistry.net

Web: www.chinaregistry.net

This email contains privileged and confidential information intended for the addressee only. If you are not the intended recipient, please destroy this email and inform the sender immediately. We appreciate you respecting the confidentiality of this information by not disclosing or using the information in this email.

Net echt toch? Er staat een naam onder, contactgegevens, nog zo’n deftig zinnetjes over privileged and confidentional information. Je zou er zo op in gaan. En toch moet je dat niet doen. Je kunt overigens ook door een Nederlands bedrijf gebeld worden met de melding dat een ander bedrijf jouw domeinnaam, maar dan de .com versie wil kopen. Ook daar moet je niet op in gaan. In de video vertel ik je waarom dit soort bedrijven dit doen en hoe je kunt herkennen dat het spam is.

Landingspagina’s – Wat zijn dat nu eigenlijk?

Wat zijn landingspagina’s

Landingspagina’s zijn pagina’s waar je bezoekers op terechtkomen (dus ‘landen’) nadat ze via een ander kanaal of zoekopdracht doorgeklikt hebben naar je website. De bezoekers komen op deze pagina’s terecht nadat ze bijvoorbeeld op een van jouw zoekadvertenties hebben geklikt. Landingspagina’s zijn dus niet zomaar te vinden in de navigatie van je website.

Landingspagina’s en SEO

In eerste instantie zijn het de standaardpagina’s op jouw website die jouw website in Google hoog moeten doen scoren. Aanvullend daarop bieden landingspagina’s extra mogelijkheden om snel en gericht te worden teruggevonden in Google. SEO staat voor Search Engine Optimisation.

Met deze landingspagina’s focussen we doelgericht op de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken. Deze pagina’s vormen in Google succesvolle bijkomende pagina’s  naar je website.

Inhoud van een landingspagina

De bezoeker is opzoek naar specifieke informatie en die moet dus ook op de landingspagina aangetroffen worden. Zo houd je de aandacht van de bezoeker vast en wordt deze niet afgeleid door allerlei andere zaken en aanbiedingen.

Zorg dus voor kwalitatieve content op jouw landingspagina en gebruik voor verschillende aanbiedingen of campagnes verschillende landingspagina’s.

Belangrijke informatie bovenaan de pagina

Een landingspagina geeft de bezoeker als eerst de specifieke informatie. Zo wordt voorkomen dat hij de pagina snel weer verlaat. Een bezoeker van een landingspagina weet al wat hij wil nadat hij op de link van de landingspagina heeft geklikt. De pagina dienst nu alleen nog om te overtuigen of te informeren.

Call to action

Een landingspagina mag op meerdere plaatsen een ‘call to action’ hebben, maar zij moeten allemaal met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Een aantal ‘actions’ zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • inschrijven voor een nieuwsbrief
  • downloaden van een bestand, bijvoorbeeld een e-book of handleiding
  • een offerte aanvragen
  • contactinformatie achterlaten

Design

Als de pagina er goed uit ziet en overzichtelijk is, vinden bezoekers gemakkelijker hun weg. Besteed dus genoeg aandacht aan de layout, navigatiemogelijkheden en visuals. Dit zal ervoor zorgen dat het voor je bezoekers aangenaam vertoeven is op je website. Ze zullen dit zeker waarderen en daardoor langer op je website blijven.

Landingpagina's hebben visuals nodig

Meten is weten

Met Google Analytics kun je de algemene statistieken van je website en dus ook je landingspagina’s analyseren. Zo kun je eenvoudig zien hoeveel bezoekers op je landingspagina komen, waar ze vandaan komen, waar ze weg gaan en waar ze naartoe gaan. Je kunt ook doelen (conversies) instellen. Zo kun je nagaan hoeveel % van de bezoekers op je landingspagina daadwerkelijk tot actie overgaat.

Google Adwords

Landingspagina’s zijn niet alleen belangrijk voor de SEO van je website, ook Google AdWords hecht veel waarde aan dit soort pagina’s. Hoe beter een landingspagina’s aansluit op de zoekwoorden uit de Adwords campagnes, hoe beter de kwaliteitsscores zijn die Google AdWords aan de campagnes toekent. Hierdoor komen de advertenties op betere posities terecht en dalen de advertentiekosten.

Landingspagina’s laten maken

Wil jij landingspagina’s laten maken die goed functioneren? Met deze pagina’s kunnen we de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines verbeteren. Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.
.

Daniël Maltha is online marketeer en lid van ons powerteam. Met zijn bedrijf Webcare4all helpt hij bedrijven o.a. met zoekmachine optimalisatie en online adverteren. Voor Buro Staal beschrijft hij in een tweeluik wat landingspagina’s zijn en hoe je die in kunt zetten om je website beter gevonden te laten worden. In dit eerste deel legt Daniël uit wat landingspagina’s nou eigenlijk precies zijn.

Een nieuwe website en nu wachten op klanten

Er is meer dan alleen een website nodig om te verkopen

Op maandag 13 maart 2017 organiseerde Patty Golsteijn het Startersfestival in Utrecht. Een luchtig, laagdrempelig en stoer festival met bruisende workshops, inspirerende 1-op-1 sessies en heel veel fantastische mensen. Vooral bestemd voor zelfstandig professionals die overweldigd zijn door alle kansen en mogelijkheden en even niet meer zo goed weten waar ze moeten beginnen en waar ze hun tijd (en geld) in moeten steken.

Zodra Patty aankondigde dit festival te gaan organiseren, stuurde ik haar gelijk een mail of ik alsjeblieft weer mocht spreken. Op het vorige festival dat Patty organiseerde mocht ik een workshop geven over het persoonlijk maken van je website en dat vond ik echt fantastisch. Dit keer mocht ik weer onderdeel van de line-up zijn, nu met de workshop “Help, Ik Wil Een Website!”.

Help, ik wil een website!

Wij mogen jaarlijks talloze websites bouwen voor onze klanten. We vinden dat een feestje en worden er nog elke dag heel blij van. Maar, let’s face it, er gaat natuurlijk ook wel eens iets mis. Met deze workshop willen we een stukje bewustzijn creëren zodat (startende) ondernemers weten waar ze op moeten letten vóórdat ze een website laten bouwen. Hierdoor blijft de flow lekker in het project hangen, loop je geen vertraging op en komen er geen onverwachtse kostenposten meer om de hoek kijken.

Wat komt er allemaal kijken bij het (laten) bouwen van een website?

Tijdens onze workshop hebben we een aantal zaken besproken waar je al rekening mee moet houden voordat je aan je website begint. Hieronder een samenvatting:

  • Doel + doelgroep: een website is meer dan een online visitekaartje. Het is een communicatiemiddel. Bedenk met wie je wilt communiceren en vooral wát je wilt communiceren.
  • Domeinnaam: zorg dat de domeinnaam die je kiest op geen enkele manier voor verwarring kan zorgen zodat potentiële bezoekers je altijd weten te vinden.
  • Teksten: je kunt je teksten zelf schrijven, maar als je dit niet voor je beroep doet, is het slim ze te laten redigeren (dat hebben we met deze blog niet gedaan, dus je komt ongetwijfeld nog ergens een typo tegen, sorry!). Kies een aanspreekvorm (u of je) en houd je daar consequent aan. En vergeet die zoekmachines niet hè?
  • Afbeeldingen: ter ondersteuning van je tekst en om je site aantrekkelijker te maken, zijn afbeeldingen erg belangrijk. Maar je mag ze niet zomaar van Google plukken. Bedenk vooraf welke afbeeldingen je wilt gebruiken en hoe je daaraan kunt komen. Foto’s (laten) maken of (gratis) stockfoto’s gebruiken, zijn de beste opties.
  • Het menu: dit is een van de meest belangrijke onderdelen van je website. Bezoekers gebruiken het menu om in één oogopslag te zien wat je doet en zich op je site te oriënteren. Denk goed na over de indeling en zorg dat het menu niet te groot is.
  • Kleuren: contrast is alles! Hoe meer contrast er is tussen de achtergrond en de tekst, hoe beter de tekst te lezen is. Kies een hoofdkleur en maximaal twee steunkleuren. Als je veel kleuren gebruikt, krijg je een soort kermis-look (en nee, die look is nog niet retro). Geef je call-to-action button een afwijkende kleur die contrasteert met je huisstijlkleuren.
  • Reponsive: zorg dat je site op allerlei verschillende apparaten goed te bekijken is
  • Lettertypes: probeer het lettertype uit je huisstijl te gebruiken in je site. Gebruik niet te veel lettertypes door elkaar heen, dat wordt erg druk. Zorg dat de lettertypes goed leesbaar zijn. Kies daarom voor je bodytekst een schreefloos font.
  • Persoonlijk: maak je website persoonlijk! Verstop je niet achter een logo. Laat jezelf of je team zien (en wees trots!).

Meer weten? Download hier de presentatie of meld je aan voor de GRATIS online training ‘Help, Ik Wil Een Website!’.

Je website is klaar, maar waar blijven die klanten?

Maar goed… dan heb je overal rekening mee gehouden. Je website staat. En dan? De bezoekers en klanten komen niet opeens met bosjes uit de lucht vallen. Toch denken veel ondernemers dat nog wel. Mijn website is online, ik zet mijn stoel in de chillstand en wacht rustig af wat er komen gaat. Je kunt lang wachten, maar zo werkt het niet! Dus bezocht ik tijdens het Startersfestival twee andere workshops om te ontdekken wat je dan nog meer kunt doen om aan klanten te komen.

Reality check: zo kom je aan klanten

Als eerste bezoek ik de workshop van Veronique Prins. Veronique is ondernemerscoach. Ze richt zich op coaches en therapeuten. Haar missie is zoveel mogelijk mensen succesvol maken met datgene wat ze zo ontzettend goed kunnen.

Ze zegt over zichzelf: “Ik ben als mens heel aardig, als coach ben ik vooral heel eerlijk. Ik neem geen blad voor mijn mond, maak dingen niet mooier dan ze zijn. Ik wil je niet ontmoedigen, maar je krijgt wel een reality check. Als ik het niet tegen je zeg, kom je voorlopig niemand tegen die het wel tegen je zegt.”

Zo, dat is duidelijke taal! En weet je? Ze heeft nog gelijk ook! Hoe fijn is het als iemand een spiegel voorhoudt? Je een wake up call geeft waar je weer energie van krijgt?

De deelnemers aan de workshop lopen vooral aan tegen het (online) zichtbaar zijn, gevonden worden, belemmerende overtuigingen over hun waarde en wat ze waard zijn. Veronique rekent met deze belemmeringen af en helpt je aan klanten komen met onderstaande tips:

  1. Stop met wolkentaal. Veronique legt dit briljant uit. Ze gaat op de grond liggen en zegt: “Er is niemand die ’s ochtends wakker wordt en denkt: ik zou zo graag terug willen gaan naar mezelf. Weer in mijn kracht komen. Wat kan ik, wat weet ik en wat doe ik anders als ik bij jou geweest ben? Dat is wat uit jouw verhaal duidelijk moet worden.
  2. Kom in actie. We lanceren een product, dienst of workshop, wachten af en vinden het dan gek als er niets gebeurt. Zo werkt het niet. We krijgen zo’n stortvloed aan informatie over ons heen, dat je tegenwoordig gemiddeld 15x contactmomenten nodig hebt, voordat iemand een aankoop doet. En het duurt gemiddeld 12 maanden voordat iemand uit je nieuwsbrieflijst klant wordt. Focus dus niet alleen op online, zoek ook offline naar kanten. Het is offline veel makkelijker om je te onderscheiden dan tussen al die online nieuwsbrieven over hetzelfde onderwerp.
  3. Wees consistent. Ga niet gelijk als een gek aan de slag door tig acties tegelijk te plannen. Maak een planning, begin op tijd en zorg voor een consistente stroom van promotie en acties. Wat je ook doet, doe het nooit zonder doel.
  4. Kies een specifieke doelgroep. Als je niet weet wie exact je doelgroep is, waar ze zich bevinden, welke taal ze spreken, waar hun pijn zit en wat hun verlangens zijn, dan praat je in zulke algemeenheden dat niemand zich aangesproken voelt en in je gaat investeren. Ze moeten het lezen en denken: dit gaat over mij, dit is wat ik nodig heb!
  5. Wees onderscheidend. Als je zelf niet overtuigd bent van je waarde, zullen anderen dat ook niet zijn. Zoek proefklanten, vraag hen om feedback en laat ze een positieve recensie schrijven. Vraag aan hen wat jou onderscheidend maakt.
  6. Durf te verkopen. Als je niets aanbiedt en wacht tot mensen je gaan bellen, kun je lang wachten. Biedt iets aan, ze hebben altijd een keuze om ja of nee te zeggen. En trek het je niet persoonlijk aan als ze nee zeggen.

A ha… Zo moet dat dus mensen.

Sales is fun!

Op het laatste punt van Veronique, durf te verkopen, pakt Muriël Versluis door in haar workshop “Sales is fun!”. Muriël heeft totaal geen achtergrond in sales en toch is ze er een kei in. Muriël: “Je mag wel ondernemen en mensen helpen, maar geld verdienen is een beetje lelijk. We moeten vooral alles gratis doen”. Bingo, ik zit rechtop! Niet omdat ik vind dat we alles gratis moeten doen, maar omdat ik vooral online veel mensen tegenkom die voor een knaak en een bounty (appel en ei 2.0) de beste kwaliteit willen. Google maar eens op ‘cheap good fast’, die drie gaan niet samen.

Het draait allemaal om de juiste mindset

Alles wat je denkt, zegt iets over jou en je business. We moeten leren om onszelf en onze producten beter te verkopen. Op een manier die bij ons past. Waarbij we gewoon onszelf mogen blijven. Maar waarbij we misschien wel iets aan onze mindset moeten doen. En die mindset, dat is volgens Muriël een spier die we kunnen trainen. Oké … tell me more.

Mensen met een succesvolle mindset vragen zich niet af OF ze iets gaan doen, ze vragen zich af HOE ze iets gaan doen. Als je denkt: dat kan ik me niet veroorloven, heb je al opgegeven en kom je niet tot actie. Als je denkt: hoe kan ik dat bereiken? ga je in de actie modus.

Maar waar begin je? Daar heeft Muriël twee tips voor:

  • Tip 1: leer jezelf aan om je gedachtes te conditioneren richting een visie en een focus. Verlies je visie niet uit het oog en laat je niet ontmoedigen. Waarom doe je wat je doet? Als je dat meeneemt in alles wat je on- en offline doet, ga je meer verkopen.
  • Tip 2: leer jezelf aan om risico’s te nemen en geniet ervan. De hele grap van het ‘sales is fun’-principe, is dat je er anders over na gaat denken.

Muriël vertelt vervolgens e.e.a. over onbewust gedrag. Iets waar wij tijdens het bouwen van een website ook heel erg rekening mee houden. 95% van ons gedrag is namelijk onbewust. Ons brein is gericht op overleven en doet er continu alles aan om ons in de veilige comfortzone te houden. Maar daar leer je niets. We moeten er dus heel bewust voor kiezen om risico’s te nemen en uit die comfortzone te stappen. Om te leren en te groeien.

Verkopen is iets heel neutraals

Muriël: “Als ik een aanbod doe, doe ik dat niet omdat ik rijk wil worden. Ik doe dat omdat ik je wil helpen. En het zou lullig zijn als ik je dat niet zou vertellen.” Tja, als je het zo bekijkt … helemaal waar!

Verkopen is niets meer of minder dan een product of dienst aan de man/vrouw brengen. Een neutraal begrip waar wij vaak een negatieve lading aan geven door onze ervaring met verkopen. Laat die negatieve gedachte los. En volg daarna de ABC-stappen van Muriël:

  • Aansluiten: hoe wil je overkomen? En kom je over zoals je over wilt komen? Je kunt geen klik maken met een ander als je zelf niet weet wat je uitstraalt.
  • Beïnvloeden: stel de juiste vragen op de juiste momenten op de juiste manier. Soms weet een klant niet eens dat hij/zij een bepaalde behoefte heeft. Achterhaal waar de klant tegen aan loopt, haal de pijn naar boven en benoem vervolgens de voordelen voor de klant als ze met jou of jouw product gaan werken. Als er geen pijn/behoefte is, moet je ook geen aanbod doe.
  • Closing the deal: Doe ze een aanbod en close the deal.

De inhoud van de gedeeltes over Veronique en Muriël zijn een samenvatting van hun workshop. Ben je op zoek naar een ondernemerscoach? Trek dan eens bij Veronique aan de bel. Wil je leren verkopen? Dan heeft Muriël een interessante 2-daagse masterclass. En ben je toe aan een (nieuwe) website? Dan horen wij graag van je!

Love Has No Labels: de kracht van video

Op Valentijnsdag 2015 werd ons tot nu toe meest favoriete video ever opgenomen. Deze video is onderdeel van de Love Has No Labels campagne. Deze campagne is opgezet om vooroordelen weg te nemen. Om dat te kunnen doen, moeten we ons eerst bewust worden dat we vooroordelen hebben. Onderstaande video helpt daarbij.

Fantastisch toch? Wij hebben hem echt al tig keer bekeken en het blijft ontroerend. We zijn niet de enige die daar zo over denken gezien het feit dat deze video op YouTube al meer dan 58 miljoen keer bekeken is. Hoe krachtig kan een korte film zijn?

Kiss Cam

Op Valentijnsdag 2017 is er weer een nieuwe video gelanceerd als onderdeel van de campagne. Ad Council, de organisatie achter Love Has No Labels, heeft hierbij de krachten gebundeld met de National Football League (NFL). De video is opgenomen tijdens de Pro Bowl in Orlando. Een vast onderdeel rondom sportwedstrijden is de Kiss Cam. Op een groot scherm is een beeld met een hartje te zien. Zodra je in beeld komt, is het de bedoeling dat je je partner (als je die bij je hebt) kust. Deze nieuwe video, genaamd ‘Fans of Love’, wijst op de vele vormen van liefde, diversiteit en integratie. En dat wilden we je niet onthouden.

Over Ad Council

Ad Council is een non-profit organisatie. Hun missie is om een select aantal belangrijke publieke problemen te identificeren en mensen te stimuleren actie te ondernemen tegen die problemen. De media doneren veel tijd aan Ad Council om hun campagnes uit te dragen. In 2015 hebben ze voor $1.6 biljoen mediatijd- en aandacht gekregen. Dat is gemiddeld per campagne $30 miljoen.

Ben je benieuwd of jij vooroordelen hebt? Op de website Love Has No Labels kun je een quiz doen (8 vragen) om te ontdekken hoe bevooroordeeld jij bent en te leren hoe je hier iets aan kunt veranderen.

Van e-mailmarketing naar marketing automation

Dit gastblog is geschreven door Marten Hoekstra van www.alles-over-marketing-automation.nl. Marten heeft zich helemaal verdiept in marketing automation en legt in dit blog uit wat dat is, welke systemen je kunt gebruiken en hoe je het in kunt zetten.

.

De meeste van jullie zullen bekend zijn met e-mailmarketing. Het versturen van een nieuwsbrief valt hieronder. Een begrip dat de laatste tijd veel naar voren komt is marketing automation. Dit is de volgende stap in e-mailmarketing. Weten wat dit voor jou kan bieden? Lees dan dit artikel.

Wat is marketing automation?

Marketing automation betekent letterlijk het automatiseren van marketing processen met als doel meer omzet halen uit je bestaande klanten of leads. Een breed kader wat direct ook betekent dat je erg veel kan met marketing automation. In de basis is het een e-mailmarketingsysteem gekoppeld aan een database waarin gegevens over je klanten en leads zitten. Deze gegevens worden van elke klant/lead verzameld door het gedrag en interactie met je e-mails, je website en andere bronnen te registreren.

Hierbij moet je denken aan: Welke e-mails zijn geopend, op welke links zijn geklikt, welke webpagina’s zijn bezocht. Maar je kan ook externe gegevens erin zetten zoals wie heeft mijn Youtube video’s bekeken, wie heeft een webinar of mijn beursstand bezocht.

Deze bak aan gegevens van je klanten en leads geeft je de mogelijkheid om redelijk precies te kunnen zeggen wie een verhoogde interesse heeft in je product of dienst. Neem als voorbeeld een lead die al je e-mails heeft gelezen en een paar keer je contact- en productpagina heeft bezocht versus iemand die maar één van al je e-mails heeft geopend.

Een marketing automation systeem geeft je inzicht in wat je (potentiële) klanten interessant vinden. Vervolgens kan jij hierop reageren met relevante informatie, een passend aanbod of een vrijblijvend gesprek.

Een marketing automation systeem kan aan de ene kant helpen om de gegevens te verzamelen door het versturen van e-mailcampagnes en het registeren van interactie: zogeheten “digital body language”. Daarnaast kan een marketing automation systeem automatisch acties uitvoeren op basis van deze gegevens en digital body language. Denk aan e-mails versturen, maar ook jou een seintje geven dat klant X alweer de websitepagina over de nieuwe dienst heeft bezocht.

Waarvoor kan je het inzetten?

Marketing automation staat bekend om de inzet in het leadgeneratie en nurturing traject. Lead nurturing omvat het opbouwen van een relatie met potentiële klanten. Je houdt ze geïnformeerd over zaken die voor hen relevant zijn met als doel dat jij degene bent aan wi ze denken wanneer ze willen kopen.

Nadat een bezoeker van je website zich via een webformulier registreert om bijvoorbeeld een whitepaper te ontvangen, start er een e-mailcampagne waarin periodiek een e-mail wordt verstuurd. Deze e-mail serie noemt men een drip campagne. Met deze drip campagne blijf je continu in beeld en kun je op basis van de interactie zien of er sprake is van (verhoogde) interesse.

Marketing automation kun je op dezelfde manier inzetten om contacten die je gelegd hebt op een beurs of event geïnformeerd te houden. Andere mogelijkheid is om je bestaande klanten te informeren over voor hun interessante producten of diensten.

Daarnaast kan je natuurlijk ook je nieuwsbrief via het systeem versturen. Grote voordeel boven een e-mailmarketing systeem is dat je websitebezoek registreert en op contactniveau heel goed ziet wat de interactie is.

Meer over de inzet van marketing automation lees je in het artikel “9 manieren om marketing automation in te zetten die je nog niet kent”.

Welke tools kan je hiervoor gebruiken?

Met een e-mailmarketing pakket al Mailchimp kan je in principe al aan de slag gaan met marketing automation. Je bestand met e-mailadressen/contacten kun je aanvullen met allerlei gegevens die je van ze bezit (woonplaats, branche, gekochte producten/diensten, etc). Volgende stap is dat je een selectie maakt van bijvoorbeeld contacten die allemaal in de creatieve branche zitten. Deze contacten stuur je dan een e-mail of een serie e-mails die gaan over jouw product of dienst gerelateerd aan de creatieve branche.

Voordeel van een marketing automation systeem is dat je dit 1-malig hoeft in te regelen en dat elk nieuwe contact die valt in bovenstaande selectie automatisch de serie e-mails krijgt. Daarnaast wordt ook het interactiegedrag met je e-mails en website aan het contactprofiel toegevoegd.

Wat kost nou zo’n marketing automation systeem?

Je hebt al een marketing automation pakket voor 100 euro per maand. De maandprijzen variëren afhankelijk van het aantal contacten dat je in je database hebt.

ActiveCampaign is een bekend e-mailmarketingpakket dat ook een complete marketing automation suite heeft. Maar er zijn talloze pakketten zoals Mautic, Act-On en Autopilot. Voor dit artikel wil ik even inzoomen op ActiveCampaign.

Wat kun je met ActiveCampaign?

Met ActiveCampaign kan je alles wat hierboven beschreven staat. Maar laten we het kort doorlopen:

  • Je kan al je webformulieren in ActiveCampaign ontwikkelen en via een simpele code plaatsen in je eigen website (wordt helemaal makkelijk met de WordPress plugin). Voordeel is dat al de data in 1 systeem is opgeslagen.
  • Aan al deze formulieren kan je vervolgacties koppelen zoals het versturen van een notificatie naar jezelf, een e-mail naar de persoon of het plaatsen in een drip campagne.
  • De e-mails kan je in het systeem ontwerpen. Talloze sjablonen zijn beschikbaar.
  • Je plaatst een stukje code op elke pagina van je website waardoor het gedrag van (anonieme) bezoekers wordt geregistreerd.
  • Je kan op basis van eigenschappen van je contacten selecties (segmenten) aanmaken die automatisch ververst worden met nieuwe contacten. Elke nieuwe contact kan dan automatisch in een e-mailcampagne geplaatst worden.
  • Je hebt inzicht in welke leads een verhoogde interesse hebben. Zodanig dat ze mogelijk wel open staan voor een vrijblijvend “verkoop”-gesprek.
  • ActiveCampaign bevat ook een klein CRM systeem waarin je lead en deal status kan bijhouden.
  • Je kan je nieuwsbrieven via ActiveCampaign versturen.
  • En natuurlijk heb je een uitgebreide campagne bouwer waar je op een canvas de drip campagnes ontwikkeld. Hoe ziet zo’n campagne er dan uiteindelijk uit?

 

Wil je meer weten of Marketing Automation en Activecampaign check dan dit artikel.

Heb je zelf ideeën of vragen over de inzet van marketing automation? Laat hieronder een reactie voor Marten achter!

.

Zoekmachineoptimalisatie deel III: Facebook

In deze driedelige reeks ‘Zoekmachineoptimalisatie’ bespreek ik hoe je je WordPress website kunt optimaliseren voor zoekmachines met behulp van de Yoast WordPress SEO plugin. In het eerste deel heb ik uitgelegd wat on en off page SEO is en hoe je kunt beginnen met de Yoast WordPress SEO plugin. In het tweede deel heb ik besproken hoe je je pagina kunt analyseren en verbeteren. Vandaag sluit ik af met uitleg over het tabblad ‘Social’.

Optimaliseer je pagina/bericht ook voor Facebook

Nadat je een nieuwe pagina op je website gemaakt hebt of een blog geschreven hebt, deel je deze vaak op Facebook. Zodra je de link in een bericht geplakt hebt, maakt Facebook zelf een preview.

Facebook-URL-voor

In bovenstaande preview heb ik de link gebruikt van het eerste deel van deze serie. Facebook gebruikt automatisch de eerste foto die in dit bericht voorkomt en gebruikt in dit voorbeeld de titel en omschrijving die ik ingevuld heb in het tabblad ‘Algemeen’ van de Yoast WordPress SEO plugin. De foto die gebruikt wordt, is in het bericht erg nuttig, maar zal op Facebook niet zo veel mensen trekken. Ik wil daarom graag een andere foto gebruiken op Facebook en de titel en omschrijving iets aanpassen. Het fijne is dat ook dat kan met de Yoast plugin.

Yoast WordPress SEO plugin – Social

Ga naar de pagina of het bericht dat je wilt optimaliseren voor Facebook, zoek het blokje WordPress SEO door Yoast op en kies het laatste tabblad ‘Social’. Hier kun je drie dingen aanpassen:

  • De titel die op Facebook getoond wordt als je de URL deelt
  • De beschrijving die op Facebook getoond wordt als je de URL deelt
  • De foto die op Facebook getoond wordt als je de URL deelt

Yoast_social

Ik heb alle drie de opties aangepast. De metaomschrijving voor Google is beperkt t0t 156 karakters, Facebook laat er ongeveer 300 zien; je kunt hier dus een iets langere omschrijving gebruiken. Ik heb ook een andere foto gebruikt, die meer aan zal spreken en die geoptimaliseerd is voor het formaat waarin Facebook de foto toont (486 x 254 px).

Sla nadat je alle wijzigingen hebt aangebracht, het bericht of de pagina op. Kopieer de URL van je pagina en ga naar de debug tool van Facebook. Plaats de link in het vakje ‘Input URL’ en klik op show existing scrape information. Op deze manier kun je achterhalen welke informatie Facebook toont als je jouw link deelt. Staat hier nog steeds de oude informatie? Klik dan op Fetch new scrape information. Facebook gaat je URL nogmaals controleren en zal nu de nieuwe informatie ophalen die jij ingevuld hebt in het tabblad ‘Social’.

Facebook-URL-na

Ik heb nogmaals dezelfde link gebruikt op Facebook, maar je ziet nu een andere foto en een aangepaste titel en omschrijving. Op deze manier kun je de Yoast WordPress SEO plugin dus ook gebruiken om je website te optimaliseren voor Facebook. Hoe meer je link gedeeld wordt op Facebook, hoe beter. Google telt de links op Facebook namelijk ook mee in hun algoritme.

Dit was het laatst deel in de serie zoekmachineoptimalisatie met de Yoast WordPress SEO plugin. Ik hoop je een stukje verder op weg geholpen te hebben in deze wondere wereld. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust (in een reactie, via de mail, Facebook of Twitter).