Opvallen en onderscheiden

Hoe zorg je dat je herkenbaar bent? Dat is een vraag die veel ondernemers bezighoudt. Natuurlijk, een mooi, goed doordacht logo en een bijpassende huisstijl kunnen hiervoor zorgen, maar dat is niet altijd genoeg. Tijdens mijn laatste stedentrip kwam ik een mooi voorbeeld tegen van jezelf onderscheiden.

Oud & Nieuw

Mijn lief en ik hebben Oud & Nieuw in Boedapest gevierd. Omdat we ook nog iets van de stad wilden zien, vertrokken we zaterdagochtend vroeg en kwamen we woensdagavond weer terug. Een van de eerste dingen die ik altijd doe als ik in mijn hotel aankom, is flyers verzamelen van toeristische activiteiten. Dit keer dus ook.

Ik zal er geen uitgebreid reisverhaal van maken (als je naar Boedapest gaat, dan mag je niet naar huis voor je in Széchenyi bent geweest!), maar we kochten bij de receptie een ticket voor de hop on hop off bus die langs alle toeristische attracties ging. Ideaal voor 1 januari, als verder alles gesloten is.

Opvallen als merk flyer

Hop on hop off

Toen we op 1 januari stonden te wachten bij de hop on hop off halte, kwamen we er al snel achter dat er meerdere hop on hop off bussen rondrijden, dat ze niet allemaal bij hetzelfde bedrijf horen, maar dat ze voor het gemak wel allemaal bij dezelfde haltes stoppen. Handig!

Een organisatie reed met rode bussen, een met rode en groene bussen en een met bordeauxrood / crème bussen). De bordeauxrode/crème bussen waren goed te onderscheiden door hun kleur, de groene bussen ook, maar de rode bussen leken allemaal op elkaar.

Het gebeurde regelmatig dat mensen “geweigerd” werden, omdat ze een kaartje voor een van de andere bussen hadden. Hoe ga je dat als bedrijf zijn oplossen?

Opvallen en onderscheiden met een giraf

Het bedrijf waar wij een kaartje bij hadden gekocht, had daar over nagedacht en er iets briljants op bedacht.

Hoe word je herkenbaar? Door te zorgen dat je overal dezelfde uitstraling gebruikt.

Wat als je concullega dezelfde kleur bus gaat gebruiken? Dan plak je op alle bussen een afbeelding van een giraf.

En niet alleen op je bussen. Je plaatst de giraf ook op je tickets. Je couponboekjes. Je flyers. De truien van de chauffeurs. De windjacks van de straatverkopers. Op alle communicatie-uitingen die je je maar kunt bedenken. Het enige wat je je klanten dan hoeft te vertellen, is dat ze naar de giraf moeten zoeken. Geen giraf? Dan is het niet jouw bus.

En ja, wij hebben een zwak voor giraffen 😉

Maar buiten dat vinden we dit een hele slimme manier om je te onderscheiden en te zorgen dat je herkenbaar bent.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *