Waarom je beter niet zelf je logo kunt maken

Een logo zorgt voor herkenbaarheid. Roep Albert Heijn en iedereen ziet het blauwe AH logo voor zich. Roep Jumbo en iedereen ziet direct de kleur geel. Als je in een winkelstraat loopt, herken je de winkels aan de logo’s. Een logo helpt je dus je te onderscheiden, op te vallen en je naamsbekendheid op te bouwen. Het is een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf en komt overal terug: op je website, je visitekaartje, je social media, je facturen en ga zo maar door. Het is dan ook van groot belang dat je zorgt voor een uniek en kwalitatief logo.

Wat voor soorten logo’s bestaan er?

Er woorden verschillende benamingen voor gebruikt, maar het komt grofweg op deze drie types neer:

  • Typografisch: deze logo’s bestaan uit alleen de naam van de onderneming. Het is hierbij wel belangrijk dat je kiest voor een sprekende kleur en een goed lettertype, zodat je je kunt onderscheiden. Voorbeelden van typografische logo’s zijn de logo’s van Subway en Coca Cola.
  • Iconisch: deze logo’s bestaan uit zowel beeld als tekst. Voorbeelden van iconische logo’s zijn de logo’s van Rabobank en Unilever.
  • Beeld: wanneer je al een merk hebt opgebouwd, kun je ervoor kiezen om alleen een afbeelding te gebruiken, zoals een symbool. Voorbeelden van beeldlogo’s zijn de logo’s van Apple en Shell.

Vergelijking van verschillende type logo’s

4 Redenen waarom je je logo beter niet zelf kunt maken

  1. Het is belangrijk dat je je logo hebt in een vector-bestand. Meestal heb je niet de geschikte programma’s waardoor je er geen vector-bestand van kunt maken. En een vector-bestand wil je hebben van je logo, omdat je dit bestand ongeveer tot in het oneindige kunt vergroten zonder kwaliteit te verliezen. Als je een jpg-bestand vergroot, wordt het korrelig en wazig. Vector bestanden heb je bijvoorbeeld nodig om je logo op flyers, folders, vlaggen, auto’s etc. te laten drukken. Je logo moet zowel online als offline in diverse formaten gebruikt kunnen worden.
  2. Er zijn online tools om zelf je eigen logo te maken. Die kunnen anderen ook gebruiken, dus de kans is groot dat je logo niet uniek is. Daarnaast mist zo’n logo jouw identiteit.
  3. Iets voor jezelf maken, is altijd veel moeilijker dan iets voor een ander maken. Je hebt kans dat je verzand in je eigen logo en niet meer weet hoe je verder moet en wat je nu eigenlijk mooi vindt. Het is vaak lastig om je missie, doel en gedachtegang te vertalen in een mooi logo. Daarnaast komt een ontwerper misschien met ideeën waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.
  4. Er zijn niet voor niets mensen die er hun vak van hebben gemaakt ?

5 Tips voor als je toch zelf je logo wilt maken

  1. Kies voor kleuren die je doelgroep aanspreken.
  2. Zorg ervoor dat het logo ook uitvoerbaar is in zwart/wit.
  3. Verlies je doelgroep niet uit het oog. Natuurlijk moet je het logo zelf mooi vinden, maar het is nóg belangrijker dat je doelgroep zich aangesproken voelt door het logo.
  4. Kies een passend lettertype. Een speels lettertype past goed bij een basisschool, maar niet bij een boekhouder. Zorg er daarnaast ook voor dat het lettertype goed leesbaar is. Inspiratie nodig? Kijk eens op Google Fonts.
  5. Zorg dat je je logo in meerdere varianten kunt gebruiken. Een langwerpig logo is perfect voor op een website, maar past weer niet zo goed in je Facebookprofielfoto. Zorg dus dat je je logo ook vierkant beschikbaar hebt.

Heb je hulp nodig bij je logo? Wij helpen je natuurlijk graag!